رپورتاژ آگهی

انواع کاربرد لوله مانیمسان

انواع کاربرد لوله مانیمسان

انواع کاربرد لوله مانیمسان

لوله ها تجهیزاتی هستند که برای انتقال سیالات، ساخت مخازن تحت فشار، صنایع نظامی و طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند. در لاتین، لوله ها به طور کلی با دو کلمه pipe و تیوب معرفی می شوند. در ظاهر، هر دو کلمه به معنای لوله هستند، اما در مورد استفاده و محل استفاده متفاوت هستند. پایپ ها لوله هایی هستند که وظیفه انتقال سیالات را از یک نقطه به نقطه دیگر و در فواصل نسبتا طولانی بر عهده دارند.

اما تیوب ها به لوله هایی اطلاق می شود که مسئول گردش سیالات در داخل یک سیستم یا ماشین هستند. لوله ها از جنبه های مختلفی از جمله مواد، کاربرد و فرآیند ساخت طبقه بندی می شوند. با توجه به نوع آن به دو دسته لوله های فلزی و لوله های غیرفلزی تقسیم می شود. لوله های فلزی پرمصرف عبارتند از لوله های فولادی، لوله های چدنی، لوله های مسی، لوله های آلومینیومی، لوله های مانیسمان، لوله های سربی و لوله های اسپیرال، در حالی که لوله های غیرفلزی پرکاربرد لوله های پلیمری، لوله های شیشه ای، لوله های بتنی و لوله های سفالی هستند.

جدول کاربرد لوله ها بر اساس جنس و نوع

جنس کاربرد
فولاد ضد زنگ صنایع شیمیایی، پزشکی، غذایی و مخازن گاز طبیعی
فولاد کم آلیاژ مخازن بویلرها، سوراخ کاری و حفاری، مخازن فشار بالا و صنایع خودروسازی
فولادهای فریتی مخازن بویلرها و صنایع شیمیایی
آلیاژهای نیکل، اینکونل 1 و اینکولوی 2 مبدل های حرارتی، نیروگاه ها و صنایع شیمیایی
فولاد آلیاژی ضد اصطکاک یاتاقان های ضد اصطکاک
چدن انتقال آب و فاضلاب در فشار کم
مس مصارف خانگی، سیستم های تهویه مطبوع، سردسازها و مبدل های حرارتی
مس- نیکل، برنج صنایع دریایی و نمک زدایی آب دریا
سرب انتقال مواد شیمیایی، اسیدی و خورنده
آلیاژهای تیتانیوم صنایع هوافضا و پزشکی
زیرکنیوم نیروگاه های هسته ای
سفالی و سیمانی مجراهای آب و فاضلاب، دودکش های ساختمان
پلیمری انتقال آب و فاضلاب در فشار کم؛ انتقال مواد شیمیایی
شیشه ای فیبر نوری، تجهیزات آزمایشگاهی

لوله های درزدار

لوله های درزدار لوله هایی هستند که از جوش دادن لبه گرد شده یک ورق پس از عبور از غلتک های متعدد ساخته می شوند و به دو دسته درزدار مستقیم و درزدار مارپیچ تقسیم بندی می شود. لوله های با درز مستقیم معمولا به علت سختی ساخت و استحکام پایین تر، در کاربرد کم تر و محدوده قطرهای کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقابل لوله های با درز مارپیچ به دلیل مزیت های زیر کاربرد وسیع تری دارند. از مزیت های این لوله ها نسبت به لوله های درزدار مستقیم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در محدوده وسیعی از لحاظ قطر و ضخامت قابل تولید می باشند.
  • شکل نهایی آن ها با دقت زیاد و بدون نیاز به عملیاتی نظیر کالیبره کردن مستقیما حاصل می شود و از این رو، جوشکاری و نصب لوله ها در محل ساده تر است.
  • توزیع تنش در لوله ها خیلی یکنواخت تر از لوله هایی با جوش طولی است. به عبارت دیگر توزیع انرژی در اطراف جوش یکنواخت تر است و خواص مکانیکی همگن تری ایجاد می شود و به دنبال آن مقاومت لوله در برابر شکست بیشتر می گردد.
  • لوله های با درز مارپیچ، در برابر ضربه، فشار زیاد و تغییرات درجه حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.
  • لوله های درزدار برای انتقال سیالاتی چون آب و فاضلاب، نفت و گاز در فشار و دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های بدون درز

لوله های بدون درز لوله هایی هستند بدون هیچ گونه ناپیوستگی سطحی و داخلی که به صورت یک پارچه تولید می شوند. این لوله ها به دلیل استحکام بالاتر نسبت به لوله های درزدار و تحمل فشار بالاتر، هم مرکزی مقطع لوله و دقت بالای تولید، معمولا در انتقال مواد با دما و فشار بالا، انتقال مواد خورنده و سمی که نشت آن خطرناک است، مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای این لوله ها در صنعت می توان به لوله های تحت فشار انتقال نفت و گاز، مخازن بویلرها، کمپرسورها و به عنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگ ها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی اشاره کرد. شکل زیر نمونه ای از لوله های بدون درز را نمایش می دهد.

تولید لوله های بدون درز به روش نورد مانسمان

روش نورد مانسمان در ساخت لوله های بدون درز، با استفاده از بیلت استوانه ای یکنواخت و بدون حفره اولیه انجام می شود. در این روش که تحت اثر مانسمان صورت می پذیرد، به علت حجم بالای فرآیند شکل دهی، فرآیند نورد، تحت شرایط دمایی نورد داغ انجام می شود. اجزای اصلی مورد استفاده در این فرآیند شامل دو عدد غلتک مخروطی، دو عدد غلتک راهنما، پلانژر، مندرل و بیلت استوانه ای است. غلتک های مخروطی که وظیفه اصلی را در فرآیند نورد مانسمان بر عهده دارند، به صورت مایل نسبت به هم قرار گرفته اند.

زاویه انحراف محور غلتک ها نسبت به محور بیلت که با عنوان زاویه تغذیه بیان می شود، وظیفه تغذیه خودکار بیلت را در فرآیند ایفا می کند. غلتک های راهنما به صورت دو رینگ به شعاع داخلی نزدیک به شعاع لوله تولیدی، وظیفه راهنمایی و عدم خروج از مرکزی بیلت را بر عهده دارند. در روش مانسمان، به علت اعمال فشار شعاعی غلتک ها به بیلت و وجود تنش های کششی ثانویه وارد شده در مرکز آن، حفره هایی محوری در جهت طولی نمونه القا می شوند. شکل زیر نورد سوراخ کاری در روش مانسمان را همراه با تنش های کششی ثانویه ایجاد شده در بیلت نمایش می دهد. در این شکل α زاویه تغذیه غلتک های نورد و β زاویه انحراف این غلتک ها است.

کاربرد لوله مانیسمان

  • لوله مانیسمان جهت خطوط فشار قوی
  • لوله مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی
  • لوله مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک
  • لوله مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

منبع:https://ahan1.com

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا