رپورتاژ آگهی

شیوه های جابجایی درخت

 جابجایی درخت یکی از مواردی است که نیاز به رعایت نکات مهم، مانند فصل زمان و غیره شود تا به ریشه و گیاه آسیب نرسد. برای جابجایی درخت باید اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم در عملیات انتقال درخت به خوبی و موفق عمل کنیم. این اطلاعات می توانند مواردی مانند روش انتقال، زمان انتقال، نوع زمین و شرایط آب و هوایی و غیره باشد. بهترین زمان انتقال درخت فصل بهار و پاییز می باشد. باید در هنگام جابجایی درخت به نکات ریز و درشت بسیاری توجه شود.

در زمان انتقال درخت به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی درخت تغییر می کند، بعضی از ریشه‌های درخت بی آب میشوند. بی آب شدن ریشه درخت، باعث از بین رفتن آن ریشه می شود. به همین دلیل در هنگام جابجایی باید دقت کنید که هیچ ریشه‌ای بدون آب نماند.
در صورتی که ریشه درخت از بین برود می‌توان با استفاده از هورمون های رشد، دوباره گیاه را وادار به ریشه زدن کرد ولی این مدت زمان برای ریشه زدن مجدد درخت ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

به صورت کلی می توان گفت که موفقیت یک جابجایی درخت و کاشت مجدد آن، بسیار بسته به اقدامات صحیح و نکاتی است که در حین جابجایی درخت انجام داده می شود.
جابجایی هر درختی با درخت دیگری، بر اساس شرایط، می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای جابجای هر درختی نیاز است کاملاً تمام شرایط ارزیابی شود تا بتوان به بهترین نحو آن را جابجا کرد.

قبل از جابجایی درخت، لازم است چند سؤال از خود بپرسیم.

این موارد، از جمله یک سری ارزیابی هایی می باشد که می تواند به موفقیت مراحل جابجایی کمک کند.

  • آیا اندازه ی درخت به حدی است که امکان جابجایی ذاشته باشد ؟
  • آیا درخت آنقدر سلامت هست که تحمل یک جابجایی را داشته باشد؟
  • محل مناسب جایگزین با توجه به شرایط بسیار کدام است؟

جابجایی درخت به روش برهنه

شیوه های جابجایی درخت

جابجایی درخت شیوه برهنه یا ریشه درخت، یکی از روشهای رایج جابجایی درخت است. این روش بیشتر برای درختانی اجرایی است که حجم ریشه کمی دارند و کوچک هستند.
این شیوه برای نهال ها و درخت های کوچک با حدود دو متر قد مورد استفاده است. برای این روش جابجایی درخت ابتدا اطراف تنه درخت را شروع به کندن کنید. هر چقدر طول گیاه بیشتر باشد باید میزان بیشتری حفر کند.
میزان گودالی که اطراف گیاه باید رفع شود تا شعاع ۳۰ سانتی دور ریشه می باشد.

باید دقت کنید که به ریشه آسیبی وارد نشود. بعد از بیرون کشیدن گیاه از خاک باید آن را داخل یک مکان مرطوب نگه دارید و سپس آن را به یک منطقه جدید منتقل کنید.

جابجایی درخت به روش بسته بندی

روش بسته بندی برای گیاهانی است که قطر بیش از ۵ سال داشته باشند و دارای ریشه های حجیم باشند.

شیوه های جابجایی درخت

برای انتقال چنین درخت هایی بهتر است شاخ و برگهای درخت را هرس کنید. اطراف درخت را حفر کنید و به همراه خاک ها ریشه را در بیاورید و آن را به طور کامل از زمین جدا کنید ریشه ها را داخل یک گونیه پیچید تا ریشه ها مرطوب نگه داشته شوند.
محل دومی که برای جابجا کردن درخت در نظر داریم را حفر کرده و ریشه درخت را داخل آن محل حفر کرده اید، بگذارید. در هنگام کاشت مجدد درخت باید مواظب باشد که به ریشه آسیب نرسد و درخت به صورت عمودی روی زمین قرار گیرد. تا مدتی درخت را آبیاری کنید تا به محل جدید عادت کند زیرا در هنگام پروسه جابجایی ممکن است ریشه ها ضعیف شده باشند.

جابجایی درخت با ماشین آلات

جابجایی درخت با ماشین آلات مخصوص معمولاً در مکانهای عمومی مانند پارک و فضاهای باز استفاده میشود در مکان هایی که توانایی انتقال درخت با ماشین آلات وجود ندارد، از شیوه های دیگری استفاده میشود. در روش جابجایی درخت و ماشین آلات مخصوص، جابجایی درخت ماشین خاک اطراف درخت را حفر می کند و درخت و ریشه هایش را به صورت کامل از زمین جدا می کنند. در این شیوه علاوه بر اینکه آسیب کمتری به درخت می رسد سرعت کار نیز بسیار بالاتر می رود.

شیوه های جابجایی درخت

نکاتی که در هنگام جابجایی درخت باید آنها را اجرا کرد:

شرایط محیطی محل ابتدایی درخت، با جایی که قرار است آن را منتقل کنیم، تقریباً باید یکی باشد.
به این صورت که اگر میزان رطوبت و نور مکان ابتدابی خوب بوده است و و در آب و هوای آناک آن درخت به خوبی رشد کرده است باید محلی که درخت را قرار است با انتخاب انتقال دهیم نیز به همین صورت باشد.
اگر درخت در همین مکان فعلی نیز رشد خوبی ندارد قبل از جابجایی بهتر است به صورت کلی سلامت درخت را از لحاظ مشکل رشد بیماری و غیره بررسی کنیم و ببینیم آیا ارزش جابجایی دارد یا نه. آیا دلیل رشد نکردن گیاه، به خاطر شرایط محیطی است یا به دلیل بیماری اگر شرایط محیطی باعث شده است که گیاه درست رشد نکند، می توان آن را به مکانی که آب و هوای بهتری دارد منتقل کنیم. ولی اگر مشکل رشد گیاه به دلیل بیماری باشد بهتر است ابتدا مشکل درخت را رفع کنیم.

مراقبت از درخت پس از جابجایی

از آنجایی که پروسه جابجایی درخت باعث ایجاد صدمه به ریشه و خود درخت می شود یا پس از مدتی ممکن است به شرایط آب و هوایی واکنش نشان دهد، باید مراقبت هایی پس از جابجایی درخت صورت گیرد.
تاثیر شرایط محیطی و از بین رفتن ریشه می تواند باعث آسیب به درخت شود و بین دو تا ده سال طول میکشد تا آسیب فیزیکی که بر اثر جابجایی شده است، درمان شود.

بهترین فصل برای جابجایی درخت

مهمترین بخش جابجایی درخت، جابجایی اصولی بدون آسیب به آن درخت است. ولی پس از انجام و رعایت تمام نکات اصولی انتقال درخت، فصل جابجایی درخت بسیار مهم است.
درختانی که خزان دارند در پاییز قبل از یخ زدن خاک و به خواب زمستانی رفتن و در بهار، قبل از جوانه زدن بهترین زمان برای جابجایی درخت می باشد. جابجایی درخت در فصل رشد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

هزینه جابجایی درخت

هزینه جابجایی درخت تماماً توسط شهرداری و پیمانکار های او انجام می شود برای اطلاع از هزینه های جابجایی طرف مصوبه سال ۱۴۰۰ شهرداری مراجعه کنید. دقت داشته باشید هر سال هزینه های مصوب شده تغییر می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا