دانستنی های دکوراسیون

نکاتی برای ساخت انواع بام باغ یا روف گاردن

با اصفهان دکور در یک مطلب تازه از دکوراسیون داخلی همراه باشید :

 

انواع روف گاردن, مدل روف گاردن

بام باغ مجموعه ای از عملیات ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام ساختمان ها است

 

انواع روف گاردن ها و نکاتی برای ساخت آن ها

روف گاردن که در زبان فارسی به آن «بام باغ» گفته می شود مجموعه ای از عملیات ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام ساختمان ها است. در حقیقت بام باغ، تکنولوژی مدرنیست که سقفی سبز را به وجود می آورد. امروزه بسیاری از ساختمان های بزرگ و مدرن، به دنبال خلق یک باغ کوچک بر روی بامشان هستند.

 

ایجاد روف گاردن، راهی است جهت رجوع به طبیعت در زندگی شهری؛ چرا که با توجه به پیشرفت شهرنشینی و به با حضور برج ها و ساختمانهای بلند، فضاهای قابل دسترس برای محوطه سازی روز به روز، رو به کاهش می رود و نیاز به ساخت این فضاها تحت عنوان روف گاردن در فضاهای اندک و شهرهای صنعتی و پررفت وآمدی مانند تهران بیش از گذشته احساس می شود.

 

روف گاردن ها مزیت های متعددی دارند که از مهم ترین آنها می توان به پاکسازی هوای اطراف، به ویژه محوطه داخلی ساختمان اشاره کرد. علاوه بر آن، بام باغ ها کمک شایانی به تغییر چهره یکنواخت شهر می کنند و چشم اندازی زیبا به وجود می آورند.

 

بام باغ,روف گاردن

روف گاردن ها به پاکسازی هوای اطراف، محوطه داخلی ساختمان کمک می کند

 

وجود پوشش گیاهی در پشت بام به کاهش از دست دادن گرما و مصرف انرژی در شرایط آب وهوایی زمستان نیز بسیار تأثیرگذار است. در فصل های سرد، نور آفتاب جذب باغچه های تعبیه شده در پشت بام می شود و محیطی دنج و خصوصی برای استراحت، پذیرایی و پرورش گیاهان ایجاد می کند. در سالهای اخیر در معماری بسیاری از هتل های بزرگ، آسمان خراش ها و یا برج های مسکونی دنیا المان جدیدی اضافه شده است که چهره شهر را دگرگون کرده و این فضاها را در جایگاه مناسبی برای دوستداران محیط زیست قرار داده است.

 

انواع بام باغ,آشنایی با انواع روف گاردن

وجود بام باغ ها به کاهش از دست دادن گرما و مصرف انرژی در زمستان تأثیرگذار است

 

انواع بام باغ یا روف گاردن

بام باغ گسترده :

در این نوع بام باغ، کشت گیاهان با ریشه های کم صورت می گیرد. بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر ۲۰ سانتی متر است. بام باغ گسترده نسبت به دیگر انواع بام باغ بسیار ارزان قیمت تر است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم ارتفاع در آن کاشته می شود.

 

بام باغ نیمه متمرکز :

این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی متر تا ۱ متر است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر گرفته شود.

 

بام باغ متمرکز :

همانطور که از نام این باغ پیداست استفاده از خاک با حجم و ارتفاع زیاد در نظر گرفته می شود. در این نوع باغ که از موارد قبلی گران قیمت تر است و تنها ساختمان های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل ها کاشته می شوند. این نوع باغ بر روی پشت بام ساختمان های بزرگ گسترده و مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت هایی برای استراحت در آن جای داده می شود.

 

نکاتی برای ساخت بام باغ,تکنیک های ساخت بام باغ

در بام باغ ها استفاده از خاک با حجم و ارتفاع زیاد در نظر گرفته می شود

 

نکاتی کلی برای ساخت بام باغ

انتخاب خاک برای بام باغ:

انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن یکی از فاکتورهای کلیدی است. این نوع خاک باید وزن کمی داشته و توانایی جذب آب در آن زیاد باشد و البته نباید فراموش کرد خاک مدنظر باید غنی از کود برای تغذیه مناسب گیاهان باشد.

 

تقسیم وزن در بام باغ:

ساخت روف گاردن باعث افزایش فشار بر روی پشت بام خواهد شد. بنابراین ساخت باغچه ها و یا آلاچیق باید با محاسبات دقیق انجام شود تا بتوان اضافه وزن ناشی از آن را برطرف کرد.

 

ایزولاسیون روف گاردن:

ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهم ترین بخش ها است. در واقع ایزولاسیون عایق مناسبی است که از عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار می گیرد به خوبی جلوگیری می کند.

 

منبع: decoboom.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دکوراسیون داخلی

گروه مهندسی اصفهان دکور آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

مطالب جذاب دکوراسیون

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات
دکمه بازگشت به بالا